حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

عدالت محوری و کاهش هزینه ها؛ برگ برنده بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۹۹۵۹۳
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
عدالت محوری و کاهش هزینه ها؛ برگ برنده بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد
بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ مدیریت شهری مشهد روی میز نقد نخبگان.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ اوایل بهمن بود که بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد پس از بررسی‌ها و جلسات پرشمار کارشناسان مدیریت شهری در قالب لایحه بودجه به شورای‌اسلامی شهر ارائه شد. در همین راستا واکاوی ابعاد مختلف این برنامه یک ساله و نحوه توزیع سرمایه‌های شهر در بخش‌ها و مناطق موضوع حائز اهمیتی است که باید در میدان نقد بررسی و ارزیابی شود؛ از این رو نخبگان و فعالان اجتماعی در نشست پاتوق عدالتخواهان مشهد به نقد و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری با تأکید بر مسئله عدالت و کاهش نابرابری در شهر مشهد پرداختند.

عدالت محوری و کاهش هزینه ها؛ برگ برنده بودجه ۱۴۰۱ شهرداری

در این نشست ابتدا مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد که به عنوان مهمان و نماینده مدیریت شهری حضور داشت با ارائه گزارشی از ابعاد مختلف برنامه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد به تشریح منابع و مصارف شهرداری در سال آینده پرداخت و بند‌های درآمدی بودجه و همچنین بند‌های مرتبط با فروش دارایی ها، سرمایه ها، استقراض برای توسعه شهر به شیوه انتشار اوراق مشارکت را شفاف سازی کرد و گفت: بودجه شهرداری از سال ۱۳۹۸ از الگوی نقدی به الگوی تعهدی تغییر و همین موضوع اعداد و ارقام بودجه را درشت‌تر کرده است.

جمال حسن بارانی ادامه داد: با توجه به الگوی تعهدی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به این بودجه اضافه شده است.

دغدغه‌های بودجه ۱۴۰۱

در ادامه این نشست، فعالان اجتماعی و نخبگان شهری به بیان برخی دغدغه‌های خود پرداختند و تبیین رویکرد عدالت محوری در بودجه ۱۴۰۱، پیش بینی بودجه فراتر از توان تحققی، افزایش بدهی‌های شهرداری مشهد، بودجه محدود برای توسعه خطوط قطار شهری مشهد، پیش بینی شهرداری برای نوسازی خطوط حمل و نقل عمومی، ابهامات بودجه در حوزه اقتصاد شهری، توجه به افق‌های بلند مدت برای شهر مشهد، تعامل با دیگر سازمان‌ها به ویژه آستان قدس رضوی، گران اداره شدن شهر، آمادگی و پیش بینی شهرداری برای تورم احتمالی در سال آینده و اختصاص بودجه حاشیه شهر به پروژه‌های راهبردی و گره گشا در این منطقه را بخشی از ابهامات و چالش‌های موجود بودجه ۱۴۰۱ دانستند.

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد نیز در واکنش به موضوع عدالت محوری در بودجه گفت: اگر مبنای عدالت توجه به بخش‌های کمتر برخوردار باشد، بودجه عمرانی شهرداری مشهد در مناطق حاشیه شهر در سال آینده ۶ درصد نسبت به امسال افزایش می‌یابد.

صرفه جویی پانزده درصدی در هزینه‌ها

بارانی کاهش هزینه‌ها در شهر را یکی از مصادیق عدالت محوری دانست و افزود: در این بودجه پس از برگزاری جلسات کارشناسی و با استفاده از بهره وری و نوآوری، حدود ۱۵ درصد در هزینه‌ها صرفه جویی خواهیم کرد. معنای عام عدالت در مدیریت شهری نیز یعنی پرداختن به موضوعات شهری متناسب با نیاز.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات رسیدگی به حاشیه شهر کمبود برنامه جامع مطالعاتی برای اجرای پروژه در این مناطق و نبود سند مستقل برای حل و فصل مشکلات حاشیه شهر است، اضافه کرد: اولین گام برای تحول حاشیه شهر و اطمینان از صرف هزینه‌ها در این مناطق، رصدپذیری بودجه مناطق حاشیه شهر است. دراین راستا به زودی از سامانه‌ای رونمایی می‌شود که همه پروژه‌های عمرانی حاشیه شهر در آن مشخص شده است و در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا امکان بررسی دقیق دراین باره فراهم شود.

وی گفت: براساس مطالعات و ظرفیت‌های موجود در شهر، بودجه باید پیش بینی‌های دقیقی از مصارف و درآمد‌ها داشته باشد، اما بخش دیگر ماجرا به تلاش سازمان‌ها برای تحقق این بودجه بستگی دارد تا این اعداد حبابی یا غیرواقعی نباشد.

بارانی با تأکید بر اینکه شورای جدید باید بدهی‌های شورا‌های قبلی را پرداخت کند، ادامه داد: هم اکنون با سررسید وام‌هایی روبه رو هستیم که مربوط به دوره سوم مدیریت شهری بوده است. برخی از کارشناسان معتقد هستند که براساس بودجه فعلی باید توسعه شهر را پیگیری کرد و برخی دیگر نیز با ایجاد بدهی و بازپرداخت بلند مدت آن توسعه شهر را به روشی دیگر پیگیری می‌کنند.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد در توضیح بدهی‌های پیش بینی شده در بودجه گفت: برخی از وام‌ها کوتاه مدت است و باید در جدول مالی سال آینده پرداخت شود. بر همین اساس از ۷ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به وام‌های کوتاه مدت است که تأثیری بر عملکرد شورای‌های بعدی نخواهد داشت.

وی افزود: زمان بندی چهارساله برای پرداخت وام‌های اوراق مشارکت وجود دارد و براین اساس باید اوراق سال‌های گذشته شورای قبلی در این شورا تسویه شود. دراین راستا حدود ۴ هزار میلیارد تومان اوراق از دوره‌های گذشته به این دوره منتقل شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->